De FMP-portefeuille omvat hoogwaardige winkelcentra in Nederland, Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje en Turkije. Daarin zoekt Corio de komende jaren groei. De traditionele winkelcentra die het bedrijf bezit, worden de komende 3 tot 4 jaar verkocht, zo maakte Corio in december bekend.

De ontwikkelingen in het eerste kwartaal tonen aan dat die keuze de juiste is geweest, aldus topman Gerard Groener in een tussentijds handelsbericht. ,,Het is bemoedigend om te zien hoe onze strategie veerkracht toont onder moeilijke macro-economische omstandigheden”, zei hij.

Harde klappen

De huurders van Corio beleefden een zwaar eerste kwartaal. Zij zagen de omzet gemiddeld met 4,7 procent afnemen. Vooral in Duitsland vielen harde klappen. Daar liep de omzet van huurders met 11,8 procent terug. In Turkije daarentegen was sprake van een lichte groei (0,5 procent).

De daling in Duitsland gaat gepaard met een flinke daling van de bezoekersaantallen. Dat komt volgens Corio deels door zeer slechte weersomstandigheden met zware sneeuwval in de regio rond Duisburg.

Corio wist met succes 117 nieuwe huurcontracten en verlengingen van bestaanden contracten te sluiten. Daarbij ging de huur met gemiddeld 3,3 procent omhoog. De bezettingsgraad staat onder druk, maar is nog altijd sterk met een gemiddelde van 96,8 procent, aldus het bedrijf.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl